گروه آموزشی فیزیک اردل

نوبل 2015

شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۵۳ ب.ظ

نوبل 2015 جایزه‌ای برای ادعایی ارزشمند

 

در پی اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد؛ جایزه نوبل 2015  به طور مشترک به تاکاکی‌کاجیتای 53 ساله  متولد ژاپن و استاد  دانشگاه در توکیو و  آرتور مک‌دونالد  72 ساله  متولد کانادا و استاد بازنشسته دانشگاه در کینگستون اهداء شد.

... آنان به خاطر نتایج حاصل از اندازه‌گیری‌های مربوط به شار نوترینو‌ها که نتیجه آن به طور ساده می گوید نوترینو‌ها می توانند بین انواع خود نوسان کرده و از نوعی (طعم) به نوع دیگر تبدیل شوند موفق به دریافت این جایزه شدند.  این ادعا که پایه‌های مدل استاندارد ذرات بنیادی را می لرزاند در عین حال  پاسخی برای معمایی در مورد نوترینو‌ها  موسوم به مسئله‌ی نوترینوی خورشیدی بود که سال‌ها به عنوان مسئله‌ای حل نشده باقی مانده بود. فیزیک‌دانان ذرات بنیادی  نوترینوها را در سه طعم (Flavour) دسته بندی می‌کنند. نوترینوی‌الکترونی، نوترینوی میونی، و نوترینوی تاوی. بیشتر نوترینو‌های عبوری از زمین ناشی از نوترینو‌های تولید شده در پی واکنش هسته‌ای در خورشید هستند. اما برای سال‌ها یک مشکل وجود داشت، و آن این که تعداد نوترینو‌های رسیده به زمین تقریباً یک سوم مقداری بود که از تولید آن ها در خورشید انتظار می‌رفت. نتایج حاصل از اندازه گیری دو گروه در کانادا و ژاپن نشان داد که نوترینو‌های الکترونی مفقود شده به میون نوترینو و تاو نوترینوها تغییر ماهیت داده‌اند و این  فقط در صورتی امکان پذیر است که نوترینو‌ها دارای جرم باشند حتی اگر این مقدار جرم بسیار کوچک باشد که این بر خلاف فرض‌ موجود در مدل استاندارد ذرات بنیادی است که نوترینو‌ها را بدون جرم می داند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۳
mehbang مهبانگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی